Avbryt

Om Lunden ÖBK

Föreningsfakta
Grundades: 15:e okt 2007
Lunden ÖBK bildades genom att Lundens AIS och Överås BK gick samman.

Hemmaarena
Överåsvallen

Matchställ
- Hemmaställ: Vit tröja, vita shorts och vita strumpor
- Bortaställ: Svart tröja, svarta shorts och svarta strumpor

Om oss

Sedan 2007, har Lunden ÖBK verkat i stadsdelen Örgryte i Göteborg, efter sammanslagning av Överås BK och Lundens AIS. Föreningen präglas av god kamratskap och syftet är att skapa en meningsfull sysselsättning för medlemmarna. Rättvisa och demokrati är ledord som skall prägla en förening och det gäller inte minst i Lunden ÖBK.

Under en period på 10 år från mitten av 1980-talet till –90 talet , så har föreningarna enbart bedrivit verksamhet för seniorer. Lunden har däremot lyckats att bygga upp en bra ungdomsverksamhet under tiden från mitten av 90-talet tills idag. Den tidigare ungdomsverksamheten försvann mycket beroende på att ideella ledarkrafter saknades. Detta är och har varit en stor sorg för föreningarna. Drömmen att komma tillbaka som ungdomsföreningar har återigen blivit aktuell eftersom man gör denna sammanslagning av två anrika klubbar i Göteborg. Föreningarnas styrelser har insett att verksamheten inte enbart kan bedrivas genom att man lever på nytillskott av vuxna spelare utifrån utan man måste bygga underifrån med pojkar/flickor.

Våra resurser i form av egna klubbhus (vid Överåsvallen) och vår placering centralt i Göteborg kan utnyttjas till att bredda verksamheten att även omfatta ungdomar med närheten till både Lundenskolan och Böskolan som bra upptagningsområden.

Föreningens ambition är att bli en stor ungdomsförening. Omfattningen skall hållas på en nivå som kan hanteras av föreningen. Bl.a. gäller det att föreningen hela tiden ser till att det finns tillräckligt med ledare för dessa ungdomslag. Dessutom skall inte verksamheten, varken den seniora eller juniora, växa sig så stor att föreningens ekonomi sätts på spel. Är man en spelare i Lunden ÖBK, ung eller gammal, skall man kunna spela fotboll och få en meningsfull sysselsättning.

Som motprestation blir man fullvärdig medlem samt att man, när så behövs, ställer upp med ideella tjänster för föreningen och dess ekonomi.

Klubbens övergripande målsättning blir då sammantaget att ha en seniorverksamhet med påfyllning av spelare i division 3-5 samt att påbörja en etablering av ungdomslag i åldrarna 7-15 år. Inom några år tror vi att klubben huserar ett hundratal ungdomar.

För att ha mål och riktlinjer med arbetet som krävs i klubben och för att nå det som nämns ovan, har styrelsen arbetat fram följande policydokument. Det skall ses som ett stöd för ledare, spelare, föräldrar och andra i föreningen. Det visar vilka ramar vi har satt upp i vår förening för att vi skall kunna utveckla våra spelare och bedriva en meningsfull sysselsättning för våra medlemmar.